حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۱ آذر , ۱۴۰۳ 20 جماد أول 1446 Thursday, 21 November , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 292 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 2 تعداد دیدگاهها : 0×
  • اوقات شرعی

  • اطلاعیه ها

    ملاحظات حضور در حرمین شریفین

    شناسه : 2217 23 می 2020 - 9:10 480 بازدید ارسال توسط :

    ملاحظات حضور در حرمین شریفین  حضور در سرزمین وحی و حرمین شریفین آداب، ادعیه و اذکاری دارد که برخی از آنها در کتب آداب و ادعیه حرمین آمده  است که زائران محترم می توانند با استفاده از آنها، لحظات معنوی پربارتری داشته باشند.   فرصت های حضور در حرمین شریفین  در طی سفر سعی کنیم از […]

    ملاحظات حضور در حرمین شریفین
    پ
    پ

    ملاحظات حضور در حرمین شریفین

     حضور در سرزمین وحی و حرمین شریفین آداب، ادعیه و اذکاری دارد که برخی از آنها در کتب آداب و ادعیه حرمین آمده  است که زائران محترم می توانند با استفاده از آنها، لحظات معنوی پربارتری داشته باشند. 

     فرصت های حضور در حرمین شریفین

     در طی سفر سعی کنیم از فرصتهای حضور در حرمین شریفین بیشترین بهره را ببریم. در ساعاتی خاص ازدحام جمعیّت در حرمین کاهش می یابد، لذا از فرصتهای خلوتی حرم کمال استفاده را بیریم. 

    متاسّفانه به دلیل مقرّرات موجود، برگزاری برنامه ها و مراسمات دسته جمعی و کاروانی در حرم های مطهّر و محیط پیرامونی آنها ناممکن است، لذا نباید این گونه محدودیتها در افزایش روح معنوی شما اثری داشته باشد.

      رعایت اخلاق اسلامی در برخورد با زائرین دیگر کشورهای اسلامی:

    ضمن خوشرویى در هر جا و هر زمان، با رعایت ادب و احترام نسبت به زائران کشورهاى مختلف، باعث سربلندى مذهب و میهن اسلامى خود باشیم. طبق روایات احترام مومن از احترام خانه کعبه بیشتر است.

     همه ما باید از ابتدای سفر به وظایف و مسوولیت های ملّی، فرهنگی و ایرانی خود عمل نماییم.

      رفتاری کریمانه همراه با مهربانی از حجّاج ایرانی همواره مورد انتظار است.

      همه باید سعی کنیم در تمامی مراحل سفر، کمک و یاری رسانی به سایر مسلمانان را در همه حال مدّ نظر قرار دهیم.

      سلام و علیک با زائران سایر کشورها:

    در سلام کردن به دیگران، با چهرهای گشاده و متبسّم به ویژه در برخورد با برادران و خواهران مسلمان سایر کشورها اعم از شیعه و سنّی، در هر کجا، چه در مسجد و اماکن زیارتى و چه در معابر و سایر اماکن عمومی دریغ نورزیم، زیرا سلام کردن تاثیر بسیار خوبى در ایجاد برخوردهاى مهربانانه دارد. در خداحافظی نیز از آنها التماس دعا بگیریم

      اذان، نماز و قرآن:

    • اذان سروش آسمانی و ندای الهی است، لذا در هر جا و در هر حال که هستیم برای نماز به خصوص نماز جماعت شتاب کنیم.
    • تلاش کنیم تا نمازهای یومیه را در حرمین شریفین و به جماعت به جا آوریم.
    • طبق نظر علمای اهل سنّت، عبور از مقابل نمازگزاران ممنوع است(البته از نظر فقه شیعه نیز این کار نهی شده است).
    • در هنگام اذان و نماز، از راه رفتن یا نشستن در کنار خیابان ها یا مقابل مغازه ها و هتل ها خوددارى کنیم، به خصوص بر خلاف جهت جمعیّت که عازم حرم هستند، حرکت نکنیم.  
    • هنگام نماز، مرد و زن را از یکدیگر جدا می کنند(عدم اختلاط)، لذا قبل از شروع نماز سعی کنیم جای خود را مشخّص نماییم.
    • در زمان اذان و نماز  سکوت کامل اختیار کنیم و در هنگام نماز هماهنگی صفوف را رعایت نماییم.،
    • در هنگام نماز، به جهت دقیق قبله توجّه کافی داشته باشیم.
    • در هنگام نماز جماعت، نماز را شکسته نخوانیم.
    • در اجتماعات و در حرمین شریفین سجده بر مقوّا، دستمال کاغذی، چوب، تسبیح و مُهر ممنوع است.
    • در هنگام خواندن خطبه های نماز جمعه، صحبت کردن با دیگران و یا خواندن نماز و قرآن، ممنوع است.
    • سجده کردن به سمتی غیر از قبله اعم از حرم نبوی و یا حرم بقیع، ممنوع است.
    • نمازهای جمعه در حرمین شریفین بسیار شلوغ است، لذا باید حدّاقل سه ساعت قبل از نماز در حرمین شریفین حضور یابیم.
    • اذکار نماز را آرام بخوانیم و صدا را بلند نکنیم.
    • وضو گرفتن با آب منبع های آشامیدنی به خصوص داخل حرمین شریفین ممنوع است.
    • در هنگام اقامه نمازهای جماعت در حرمین شریفین، مکث های مکرّر وجود دارد، لذا مراقب باشم تا موجب بی نظمی در نماز نشویم.
    • خواندن نماز پشتِ دیوارهای قبرستان بقیع و یا قبرستان ابوطالب ممنوع است.
    • هنگام حرکت دقّت کنیم تا پا روی محل سجده هیچ کس نگذاریم.
    •  بعد از خواندن قرآن، کتاب الهی را بر زمین نگذاریم. این کار بسیار نکوهیده است.
    • قرآنهای مساجد همگی وقفی هستند، لذا از نوشتن مطالب در آن و یا خارج نمودن قرآن از محل وقف خودداری نماییم.
    •  هنگام تردّد به حرمین شریفین و مساجد و اماکن مطهّر، قرآن را با کفش در یک جا نگذاریم(به خصوص بدون جاکفشی).
    •  عبور از روی قرآن و گرفتن قرآن با دست چپ ممنوع است.

      فاصله بین اذان و نماز:

    •  در حرمین شریفین به طور معمول بین اذان و نماز ۲۰ دقیقه فاصله است.
    •    اذان اوّل صبح برای نماز شب، اذان دوّم صبح برای ایجاد آمادگی و اذان سوّم برای اقامه نماز صبح است.
    •  بسیار مراقبت کنیم تا در خصوص اوقات نماز و اذان به اشتباه نیافتیم.

       سایر ممنوعیت ها در حرمین شریفین:

    گریه های غیرمعمول با صدای بلند و ایجاد هر گونه صدای نامتعارف موجب برخورد مامورین می شود.

     جهت حفظ حرمت اماکن مقدص، از سخن گفتن با صداى بلند در حرمین شریفین پرهیز کرده و افراد یا دوستان خود را با صداى بلند صدا نزنیم.

      با ماموران به هیچ وجه بحث و مشاجره نکنیم. آنها مامور به انجام وظایف ابلاغی خود هستند هر چند که ما نپسندیم.

    از خواندن برخى زیارتنامه ها و دعاها با صداى بلند که نسبت به آن حسّاسیت وجود دارد خوددارى کنیم چرا که با انجام این اعمال، زمینه برخوردهاى اهانت آمیز به وجود می آید.

      برای حضور در حرمین شریفین، همراه داشتن تنقّلات ایرادی ندارد ولی حجم آن کم و فقط برای مصرف شخصی باشد.

    بردن وسایلی نظیر لپ تاپ، سی دی، ماژیک، چاقو، ناخنگیر و موارد مشابه به حرمین شریفین ممنوع است.

    بلند نمودن کفش حتّی با کیسه مخصوص آن، در حرمین شریفین به خصوص هنگام عبور از مقابل ضریح مطّهر پیامبر اکرم(صلّی الله علیه و آله و سلّم) و حتّی در طواف، ممنوع است. در فرهنگ عرب، بلند کردن کفش به طرف کسی توهین قلمداد می شود، به همین دلیل در چند سال اخیر تعدادی از زائران به این اتّهام که در مقابل مرقد مطهّر پیامبر اکرم(صلّی الله علیه وآله وسلّم)، کفش خود را بالا گرفته اند بازداشت و مدّتی را در بازداشتگاه به سر برده اند.

     در صورتی که هنگام ورود به حرمین، کفش را به همراه می بریم، ابتدا از کیسه کفش استفاده کنیم و باید مواظب باشیم که در مسجدالنّبی(ص) و به خصوص در مقابل ضریح مطهّر، کفش ها را بالا نگیریم.

      از همراه داشتن و استفاده از دوربین های مخصوص عکّاسی و فیلمبرداری در حرمین شریفین و قبرستان بقیع و قبرستان ابوطالب و دیگر مساجد به دلیل ممنوعیت آن اجتناب کنیم. 

     از انداختن پول و عریضه در حرمین شریفین و سایر اماکن مقدّس اجتناب نماییم.

      از درازکردن پاها به طرف خانه خدا یا مرقد مطهّر پیامبر اکرم(صلّی الله علیه و آله و سلّم) اجتناب نماییم.

    از خوابیدن در حرمین شریفین بپرهیزیم زیرا علاوه برکراهت، ممکن است اتّفاقاتى مانند سرقت پول، کفش و وسایل دیگر براى ما پیش بیاید. 

    هنگام حضور در حرمین شریفین، رو به قبله بنشینیم. نشستن پشت به ضریح مطّهر پیامبر اکرم(صلّی الله علیه وآله وسلّم) و یا پشت به کعبه ممنوع است. 

     جدا کردن زمان خرید از زمان رفتن به حرم:

    بردن هر وسیله اضافی به حرمین شریفین ممنوع است. از طرفى دیگر، بیرون از حرم نیز جاى امن و مناسبی براى گذاشتن اثاثیه پیدا نخواهیم کرد. بنابراین وقت را طورى تنظیم نماییم که پس از خرید، به هتل برگردیم.

    ملاحظات استفاده از تلفن همراه در حرمین شریفین:

    هنگام استفاده از تلفن همراه در اماکن مقدّس، از گفت و گوهاى طولانى و با صداى بلند(به ویژه در اوقات قبل از نماز که حالت سکوت و معنویّت در صفوف نماز حاکم است) خوددارى نمایید.

     سعی کنید زنگ تلفن همراه شما ملایم باشد و از زنگ های نامناسب و مغایر با منزلت یک زائر، استفاده نکنید(برخی مصادیق مغایر با احکام شرع است).

     در حین حضور در مسجدالحرام، مسجدالنّبی(ص) و سایر مساجد و اماکن، گوشی تلفن همراه را خاموش نمایید و یا روی گزینه سکوت بگذارید. 

    هنگام مکالمات و پاسخگویی به تلفن همراه، مراعات حال اطرافیان خود را نموده و از آزرده کردن دیگران با زنگ های دلخراش صحبتهای طولانی مدّت و با صدای بلند پرهیز نمایید.

    امر به معروف و نهی از منکر:

    امر به معروف و نهی از منکر را با دیدن بدرفتاری و بدگفتاری احتمالی از هموطن خود و یا بدپوششی و بدحجابی و ناهنجاری ظاهری آنان، با در نظر داشتن شیوه مناسب و حرمت افراد، بر خود فرض بدانیم.

    انجام اعمال خرافی در حرمین شریفین:

    باید از انجام اعمالی که موجب وهن دین و در مواردی که موجب برخوردهای متعصّبانه و دستگیری میشود پرهیز نمود.

      از انجام کارهای غیرموجّه به لحاظ دینی مانند موارد زیر خودداری نماییم:

    ـ ریختن گندم در قبرستان بقیع و قبرستان ابوطالب.

     ـ کوبیدن دربها، بستن نخ و یا قفل به اماکن زیارتی.

     ـ مالیدن پارچه و هر وسیله دیگر به درب و دیوار اماکن زیارتی.

     ـ سجده کردن به غیر از قبله.

    ـ برداشتن خاک از قبرستانهای بقیع و ابوطالب و سایر اماکن و بی توجّهی به آلودگی شدید خاک آن.

      تلصیق:

    تلصیق در لغت از الصاق گرفته شده و به معنی چسباندن است و به اصطلاح در عربستان به اتّفاقی گفته می شود که در حالت   طواف و به خصوص در موقع بوسیدن حجرالاسود و یا در هر ازدحام دیگری، مرد به طور غیرمتعارف به زن نزدیک شود(به عبارت دیگر تلصیق یعنی یک نفر مرد خود را به زن بچسباند). 

     این ا تّفاق بیشتر در طواف، در کنار حجرالاسود، در رمی جمرات و هنگام خروج از درب های حرمین شریفین رُخ می دهد.

    متاسّفانه در سالهای اخیر تعدادی از زائران ایرانی به اتّهام تلصیق دستگیر و به مجازاتهای سنگین محکوم شده اند.

      بررسی ها نشان میدهد که این اتّهامات واهی بوده و در اثر بیاحتیاطی زائران متوجّه آنان شده است.

      شیوه دستگیری زائران به اتّهام تلصیق:

    در همه اماکن شریف، حرکات و رفتار زائران توسط ماموران از طریق دوربین های خاص کنترل شده و سپس به وسیله بی سیم، مامورانِ نزدیک به محل واقعه را مطّلع و با راهنمایی آنان نسبت به دستگیری فرد یا افراد متخّلف اقدام می نمایند.

    دقّت این دوربینها به حدّی است که به راحتی قادر به خواندن پیامهای تلفن همراه در حین استفاده می باشد.

    شیوه دیگر دستگیری افراد عبارت است از:

    * مشاهدات عینی ماموران عربستان.

     * شهادت شاهدان که به طور معمول از ماموران هستند.

     ـ روش دیگر، شکایت بعضی از خانم ها در این خصوص است که در این مورد ماموران و دادگاه های عربستان با شدّت بیشتری برخورد می نمایند. ـ برخی موارد وجود داشته است که افراد دستگیر شده مسن بوده اند. به عنوان مثال فردی مسن هنگامی که فرزند دختر خود را بغل کرده بود تا درب کعبه را ببوسد، دستگیر شد.

    ـ با توجّه به حسّاسیت مامورین عربستان به این موضوعات و پیامدهای آن، باید در این خصوص دقّت نمود تا در اثر بی احتیاطی و ناآگاهی، زائران گرامی دچار مشکل نگردید.

    نحوه رسیدگی به اتّهام تلصیق:

    ـ بعد از دستگیری زائر و بازجویی، پرونده متّهم دستگیر شده، تکمیل و جهت تعیین مجازات به دادگاه ارسال می گردد.

    ـ برخی نکات مهم در این رسیدگی به اتّهام تلصیق:

    * اوّل: مشکلی که در دادگاه ها و حّتی در موقع بازجویی برای زائران ایرانی وجود دارد، وجود مترجمین فارسی زبان است که در بدو ورود طی صحبت با متّهم و با قول این که در صورت پذیرش اتّهام و توبه، آزاد خواهند شد، افراد را ترغیب به اقرار به جرم می نمایند و به این ترتیب و با توجّه به اقرار، به مجازات های سنگین محکوم می شوند.

     * دوّم: با توجّه به این که در موقع دستگیری فرد، فقط مرد دستگیر می شود وخانم ها رها می شوند، اثبات مواردی که فرد با همسر یا مَحرمش بوده بسیار مشکل و شاید محال باشد.

    * سوّم: وجود شاهد پرونده در دادگاه و شهادت علیه فرد دستگیر شده از مشکلات زائران تحت محاکمه میباشد.

     * مجموعه موارد فوق حاکی از این است که اغلب پرونده های مورد رسیدگی در دادگاه، اتّهام تلصیق در مورد زائران را اثبات شده تلقّی نموده و حکم به محکومیت افراد داده میشود. 

     میزان مجازات اتّهام تلصیق:

    ـ مجازات اتّهام تلصیق شلاق وحبس میباشد. لیکن محاکم مختلف در عربستان رای مختلفی درخصوص میزان مجازات صادر می نمایند به عنوان مثال دو ماه حبس و ۱۳۹ ضربه شلاق ، سه ماه حبس و ۱۹۹ ضربه شلاق ، یک ماه حبس و ۱۹۹ ضربه شلاق ، یک ماه حبس و ۴۹۹ ضربه شلاق  

    ـ با عنایت به این که همه نقاط حرمین شریفین و اماکن مقدّس با دوربین های مداربسته کنترل می شود، همه زائران حتّی بانوان را به دقّت رصد می کنند.

     ـ متاسّفانه گاهی اوقات با هدف تخریب چهره زائر ایرانی، فیلم های ضبط شده دوربین ها را جمع بندی می کنند و با تکثیر و توزیع آن، رفتارهای ما را به همه نشان می دهند.

    ـ در پایان ذکر این نکته ضروری است که همه ما باید در همه حالات و اوقات سفر، مراقب اعمال و رفتارمان باشیم و بهانه به دست آنان ندهیم.  

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.