حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

چهارشنبه, ۲۸ مهر , ۱۴۰۰ 14 ربيع أول 1443 Wednesday, 20 October , 2021 ساعت تعداد کل نوشته ها : 292 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 2 تعداد دیدگاهها : 0×
  • اوقات شرعی

  • اطلاعیه ها

    صهبای حج

    شناسه : 1868 15 می 2020 - 12:42 150 بازدید ارسال توسط :

    معرفي كتاب حج نام کتاب: صهبای حج نویسنده : حضرت آیت اله جوادی آملی در خصوص اسرار و مبانی عرفانی حج تا کنون کتابهای زیادی نگاشته شده و علماء و بزرگان و صاحبان معرفت و سیراب شدگان از چشمه زلال معارف اسلامی در خصوص اسرار و رموز حج و اعمال آن به وفور سخن گفته […]

    پ
    پ

    معرفي كتاب حج

    نام کتاب: صهبای حج

    نویسنده : حضرت آیت اله جوادی آملی
    در خصوص اسرار و مبانی عرفانی حج تا کنون کتابهای زیادی نگاشته شده و علماء و بزرگان و صاحبان معرفت و سیراب شدگان از چشمه زلال معارف اسلامی در خصوص اسرار و رموز حج و اعمال آن به وفور سخن گفته اند و آثار مکتوب بسیاری در این خصوص در دسترس می باشد اما شاید بتوان  گفت که نگاه عالمانه و عارفانه حضرت آیت اله جوادی آملی به اعمال و مناسک حج و عمره و تبیین و تفسیر عرفانی جزء به جزء این اعمال در کتب متعددی که از ایشان به زیور طبع آراسته شده اگر بی نظیر نباشد قطعاً و حتماً نادر و کم نظیر بوده و هر کدام دنیایی از معارف بلند دینی و اخلاقی را در خود جای داده است هر آن کسی که عازم این سفر الهی است به حق لازم است تا این کتب ارزشمند را مطالعه کند چرا که مطالعه کتابهای حضرت آیت اله جوادی آملی در مورد حج و عمره بویژه کتاب وزین و پرمغز و راهگشای «صهبای حج» باعث می شود تا نگاه زائر به حج از یک نگاه سطحی و ظاهری به توجهی کامل و دقتی وافر و حضوری قلبی تبدیل گردد.
    کتاب صهبای حج در ۴ بخش با عنوانهای:
    بخش اول: ابعاد حج در ۶ فصل
    بخش دوم: اماکن حج در ده فصل
    بخش سوم: مناسک حج در ۱۴ فصل
    بخش چهارم: زیارت در ۶ فصل
    تدوین و تألیف گردیده است و نویسنده محترم در هر بخش پیرامون ظرائف و لطائف و اسرار نهفته در موضوع آن بخش مطالبی را ارائه فرموده اند که برای آشنایی مختصر با کتاب مزبور فرازی از آن ذیلاً تقدیم می شود:
    در صفحه ۴۹ کتاب این چنین آمده است:
    «بررسی ابعاد گوناگون حج، جهانی بودن آنرا به خوبی تبیین می کند زیرا همانگونه که اسلام رفتن  به سوی کعبه را «هجرت همگان به سوی خدا» می شمارد و این هجرت را در پهنه عالم ضروری می داند، ادیان الهی دیگر نیز حج را دستوری رسمی می دانند، چنانکه در ماجرای موسی و شعیب از مدت هشت سال به هشت حج تعبیر شده است(عَلی اَن تَأجُرَنی ثمانی حجج) زیرا در هر سال یکبار حج بجا آورده می شود پس ۸ حج معادل ۸ سال است. پس حج به عنوان یکی از مهمترین مظاهر اسلام برای تحقق دو اصل «کلیت» و «دوام» شایسته است و از همین رو آنچه برای ابراهیم خلیل و پیش از او برای آدم (علیهما السلام) اتفاق افتاد برای خاتم پیامبران (ص) نیز روی داد از این رو حج منسکی ویژه برای یک ملت یا یک عنصز خاص نیست بلکه حج کلی و دائم است و از همین روست که در میان امم و اقوام گذشته و در طول قرون از تطاول سالها و روزها در امان مانده است. و در جای دیگر در صفحه ۱۱۴ پیرامون چهره سیاسی حج آمده است:« حج خصیصه ای دارد که در دیگر عبادات یافت نمی شود زیرا جماعت کوچکی که با حضور دو نفر در نمازهای یومیه متحقق می شود با جماعت میانه ای که جزء با ۵ یا ۷ نفر در نماز جمعه محقق نمی شود تکامل می یابد. سپس این جماعت میانه با جماعت بزرگتری که حدی برای آن نیست، در حج تکامل می یابد. حال آیا ممکن است که برای این امر سیاست خاصی نباشد تا آنها را در معاملات  و برخورد اندیشه ها و خاتمه بخشیدن به نزاعها و چگونگی معیشت آنها و ارتباطشان با یکدیگر و نیز روابطشان با سایر ملل، جهت دهد و مصلحت اندیشی کند؟
    همچنین در برخی روایات آمده است: اگر در زمانی مردم نخواستند و یا مقدورشان نبود به مکه روند، بر رهبر مسلمانان لازم است که برخی را با هزینه بیت المال به حج بفرستد و عده ای را که توان مالی دارند و به حج نمی روند به اجبار روانه مکه کند. راز این که امام صادق (ع) فرموده: «این خانه برای حج قرارداده شد» این است که کعبه به عنوان خانه عتیق آموزگار آزادگی و رهایی از هر گونه هوا و پلیدی درونی و بیرونی است و خانه ای است که بر شالوده توحید بنیان نهاده شده که طرد شرک جلّی و خفّی را می آموزد و خانه ای است پاک که پاکی از هر آلودگی را یاد می دهد و خانه ای است که مجاورانش با افراد بیابانی، در آن یکسانند و درس مساوات میان سپید و سیاه را می آموزد و ویژگی های ارزشمنـد دیگـری نیـز دارد که مـردم را  وا می دارد تا بسوی آن رهسپار شوند و چنانچه از روی قصور یا تقصیر از گزاردن آن بازماندند بر والی مسلمین است تا آنان را که از رفتن قصور کرده اند وادار سازد تا به حج درآیند و این همان حکومت اسلامی است که زمامداری عادل برآن فرمان میراند و بیت المال مسلمین بدست اوست.م
    مطالعه این کتاب ارزشمند و پر محتوی به تمامی حج گزاران گرامی توصیه می گردد

    این مطلب بدون برچسب می باشد.

    نوشته های مشابه

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.