حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۲۳ آذر , ۱۴۰۳ 12 جماد ثاني 1446 Friday, 13 December , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 292 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 2 تعداد دیدگاهها : 0×
  • اوقات شرعی

  • اطلاعیه ها

    فرایند اسکان حجاج

    شناسه : 2116 21 می 2020 - 11:08 587 بازدید ارسال توسط :

    فرآیند اسکان حجاج  حضور میلیونی زائران از اقصی نقاط دنیا در سرزمین وحی در حج تمتع، نیازمند تامین محل اسکان برای آنان می باشد. به همین دلیل کشورهای مختلف اسلامی در تهیه مسکن، از رقبای جدی کشورمان محسوب می شوند. . سازمان حج و زیارت بر اساس رسالت و وظیفه ذاتی خویش در جهت اقامت […]

    فرایند اسکان حجاج
    پ
    پ

    فرآیند اسکان حجاج

     حضور میلیونی زائران از اقصی نقاط دنیا در سرزمین وحی در حج تمتع، نیازمند تامین محل اسکان برای آنان می باشد. به همین دلیل کشورهای مختلف اسلامی در تهیه مسکن، از رقبای جدی کشورمان محسوب می شوند. .

    • سازمان حج و زیارت بر اساس رسالت و وظیفه ذاتی خویش در جهت اقامت و اسکان مناسب زائران، حداکثر تلاش خود را  به عمل می آورد.
    • ·          با عنایت به این که اسکان مطلوب نقش مهمی در تامین آسایش حجاج دارد ، کیفیت هتل ها و نحوه بهره برداری از آنها در  مدت اقامت زائران ، از مسائل اساسی مورد توجه سازمان می باشد.

      تغییرات اسکان زائران در سالهای اخیر:

    • در سالهای قبل، عمده زائران ایرانی در ساختمان هایی که به صورت آپارتمانی(شقه ای) طراحی گردیده بود و اغلب با مسجدالحرام و مسجدالنبی(ص) فاصله زیادی داشت، اسکان می یافتند.
    • در سالهای اخیر با توجه به سیاستهای جدید سازمان حج و زیارت مبنی بر افزایش سطح رفاه زائران، محل اسکان حجاج از ساختمان های شقه ای(آپارتمانی) به نظام هتلی تغییر یافته است. 
    • هم اکنون تمامی کاروانهای ایرانی در هتلهای مناسب اسکان می یابند
    • ·          اسکان زائران در هتلهای بزرگ، اولین پیامدی که دارد ، بلند مرتبه شدن ساختمان ها و تجمع حجاج در یک مکان است.
    • قطع به یقین کم توجهی به ملاحظات زندگی جمعی در هتل های مملو از کاروان های مختلف، لذت معنوی سفر را کاهش خواهد داد. 

     مقایسه وضعیت شهرهای مکه و مدینه در خصوص اسکان زائران:

    • شهر مکه در دل مجموعه ای از رشته کوهها واقع شده است و مسجدالحرام نیز در میان دره ابراهیم(علیه السلام) قرار دارد.

                 کیلومتر مربع، بیش از یک میلیون و هفتصد هزار نفر جمعیت دارد.

    • این شهر به مساحت حدود ۳۰۰ کیلومتر مربع ،بیش از یک میلیون و هفتصد هزار نفر جمعیت دارد
    • مکه از کوه های سنگلاخ تشکیل شده و ۳۳۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد .
    • وجود کوهستان های زیاد موجب کندی حرکت وسایل نقلیه و کندی روند افزایش ظرفیت اسکان حجاج شده است.
    • این در حالی است که همه ساله بر حجم تقاضای اسکان در ایام حج تمتع، افزوده می شود.
    • شهر مدینه بر عکس شهر مکه، در یک دشت باز قرار گرفته است.
    • مساحت مدینه ۷۰۰ کیلومتر مربع بوده و جمعیت آن حدود یک میلیون و هفتصد هزار می باشد.
    • تراکم جمعیت در شهر مدینه نسبت به مکه بسیار کمتر است.
    • با توجه به وجود خیابانها و بلوارهای عریض، رفت و آمد نیز در شهر مدینه بسیار راحت تر از شهر مکه است.

    تراکم جمعیت و تردد زائران:

    • با توجه به این که مدت اقامت زائران در مکه بیشتر است و در ایام حج، تمام حج گزاران همزمان با هم در مکه حضور می یابند، تراکم جمعیت در شهر مکه بسیار افزایش می یابد به طوری که تردد زائران و وسایل نقلیه به کندی انجام می شود. 

     آب و هوای شهرهای مکه و مدینه:

    • از نظر آب و هوا، مکه شهری گرم بوده و به دلیل نزدیکی به دریا، دارای هوای مرطوب و شرجی می باشد.
    • این وضعیت آب و هوایی از ساعت حدود ۱۱صبح تا یک ساعت مانده به غروب آفتاب، به شدت احساس می شود و البته در برخی مواقع، شب ها نیز این شرایط آب و هوایی را باید تحمل نمود. 
    • شهر مدینه دارای آب و هوایی گرم و خشک بوده و به طور معمول از شهر مکه خنک تر است ولی با توجه به تقارن مراسم حج در سالهای اخیر با فصل تابستان، بالاترین درجه حرارت ممکن متصور است.  

       وضعیت هتل ها در شهرهای مکه و مدینه:

    • با توجه به این که شهر مدینه در یک دشت باز قرار گرفته است و انبوه هتل ها به فاصله های کمی از حرم نبوی ساخته شده اند، همه زائران ایرانی در هتل های اطراف حرم اسکان می یابند. 
    • ·          کیفیت هتل های مدینه از لحاظ قدمت و ساخت، تجهیزات، فاصله تا حرم و تعداد طبقات، متفاوت با مکه است.
    • با عنایت به کوهستانی بودن مکه، هتل ها اغلب پراکنده بوده و فاصله هایی نسبی با حرم دارند.
    • در مکه مکرمه هتل های نزدیک به حرم از قیمت بسیار بالایی برخوردارند و به جهت مدیریت هزینه سفر حجاج، هتل های با فاصله بیشتر از حرم مورد اجاره قرار می گیرد.
    • ·          در چند سال اخیر با توجه به اقدامات دولت عربستان در خصوص توسعه حرمین شریفین در مکه و مدینه و تخریب هتلهاى نزدیک به حرم، اکثر کشورها حجاج خود را به مناطقى دورتر از حرمین منتقل نموده اند. 
    • وضعیت ساختمان سازی و قوانین مربوط به آن در مکه و مدینه یکسان نیست.
    • در مکه طبق دستور شهرداری و نظام مهندسی، تمام ساختمان ها باید حداقل پنج طبقه فضای اضافی جهت پارکینگ، نمازخانه، رستوران و سایر خدمات داشته باشند.  
    • در مدینه فقط یک طبقه به عنوان میزانیه در نظر گرفته شده است که به عنوان سالن غذاخوری استفاده می شود.

      مناطق استقرار زائران در مکه:

    با هدف کنترل و نظارت بر ارائه خدمات مطلوب تر و در هتل های محل اقامت زائران، شهر مکه به  چند منطقه جغرافیایی تقسیم شده است که در هر منطقه با تشکیل ستاد مربوطه در یکی از هتل ها، فرآیند خدمات رسانی به زائران رصد می شود.  

    سرانه اسکان زائران در قوانین و مقررات عربستان:

    • سرانه اسکان هر زائر به لحاظ متر مربع، در مکه و مدینه توسط کمیته اسکان وزرات حج عربستان تعیین و ابلاغ می گردد و دیگر کشورها دخالتی در آن ندارند و ملزم به اجرای آن هستند.
    • در ایام حج تمتع سرانه اسکان هر زائر در مکه و مدینه حدود ۴ متر مربع است و همه کشورها باید با رعایت آن، هتل اجاره نمایند.
    • زائران محترم توجه داشته باشند مسوولین کاروان از کیفیت اتاق ها و تخت ها ( روبه آفتاب بودن، روبه حرم بودن و…) هیچگونه اطلاعی ندارند و فقط بر اساس پلان و نقشه مهندسی ابلاغی و نظر زائران محترم، چینش حجاج در اتاق ها را انجام می دهند. 

     درجه بندی هتل های مکه و مدینه:

    • امتیازبندی و درجه بندی هتلها در حج تمتع، فقط حالت زیارتی دارد و حجاج محترم نباید هتل های مکه و مدینه را با هتلهای بین المللی مقایسه کنند. 
    • ·          خدمات این هتل ها با توجه به تعاریف استاندارد هتلی در شهرهای زیارتی می باشد.
    • در سالهای قبل که اسکان زائران در نظام آپارتمانی رایج بود، در برخی مواقع در یک اتاق تا ۲۰ نفر مستقر می شدند.
    • ·           هم اکنون زائران برخی کشورها به دلیل هزینه بالای اسکان و اقامت، قادر به اجاره مسکن مناسب برای ایام حج نیستند.
    • با توجه به موارد پیش گفته، در حج تمتع اسکان بانوان و آقایان در اتاقهای مجزا بوده و تقسیم بندی اتاق ها به صورت خانوادگی نمی باشد مگر در کاروان هایی که به صورت زوجی هستند. 
    • ·          با توجه به محدودیتهای ذکر شده، هر زائر فقط دارای یک تخت است و نه یک اتاق مستقل.

    گروه قیمتى چیست؟!

    • در سفر حج تمتع، ملاکِ تعیین قیمت هتل ها و محل سکونت زائران، درجه هتل نیست بلکه مبلغ اجاره هتل، قیمتی را تعیین می کند که «گروه قیمتى» گفته می شود
    • به دلیل این که همه امکانات و ویژگی های هتلها یکسان نیست، نمى توان هتل ها را با هم مقایسه نمود. 
    • هتلها توسط کارشناسان، با معیارهای متنوعی امتیازدهی و تعیین گروه قیمتی می شوند.
    • در سالهای اخیر به دلیل تخریب بخشی از هتلهای اطراف مسجدالنبی(ص) جهت گسترش محوطه حرم و عدم جایگزینی هتل های تخریبی، اغلب هتل ها با کیفیتی نازل تر نسبت به هتلهای مکه مکرمه هستند.
    • ·          در صورت مشاهده محدودیت هایى در هتل های مکه، تصور نشود که تغییرى در سیستم خدمات دهى ایجاد شده است چرا که مراکز اقامتى در مکه، در سطح پایین ترى قرار دارد. 
    • در ایام حج تمتع، توزیع هتلها بین کاروان ها بر مبنای گروه قیمتی کاروان ها و بر اساس قرعه کشی تعیین می شود.

    ظرفیت اسکان و سرویس دهی در هتل  

    • ظرفیت اسکان در اتاقها در ایّام حج، ۲ ،۳ ، ۴ نفره بوده و این ظرفیت در مکه و مدینه اغلب متفاوت است.
    • با توجه به تغییر سرانه اسکان در هتل ها در ایام حج تمتع، به طور معمول تعداد امکانات هتل ها مانند آسانسورها، رستوران و… متناسب با تعداد زائران مستقر در آن هتل نیست، لذا صبر و سعه صدر زائران محترم، محدودیت ها را کاهش خواهد داد. 
    • تا چندی پیش ارائه خدمات در هتلها کاروان محوری بود ولی از سال ۱۳۸۹ به بعد مجموعه محوری گردیده است.
    •  مجموعه ها(هتل ها) توسط مدیر ایرانی و همراهی تیم اجرایی ایشان مدیریت می گردند.
    • شرح وظایف مجموعه ها نیز سرویس دهی اسکان، پذیرایی، حمل و نقل، بهداشت و درمان و… می باشد.
    •   مدیر، معاون و عوامل اجرایی کاروان ها نیز به عنوان همکار، به مدیر مجموعه یاری می رسانند.

      لوازم و امکانات هتل:

    • لوازم هتل و امکانات داخل اتاق ها به صورت امانت در اختیار زائران می باشد، لذا از بردن آنها به بیرون اجتناب نمایید.
    • در داخل هر اتاق لوازمی مانند صندوق امانات، سجاده، قرآن، یخچال، تلویزیون، کتری برقی، لیوان و مواد مصرفی چای و… وجود دارد. 
    • در حفظ لوازم و امکانات هتل، دقت لازم را به عمل آورید. هزینه خسارات وارده توسط مدیر عربی هتل اخذ می گردد.
    •   به دلیل گرمای زیاد هوا، به طور معمول حجاج از دستگاههای خنک کننده استفاده مینمایند، لذا مراقب سلامتی خود باشید.
    •  لوازم سرمایشی معمول در هتل ها، اغلب کولرگازی و یا تجهیزات خنک کننده مرکزی است.
    • در برخی مواقع، زائران به دلیل سلیقه های مختلف در بکارگیری خنک کننده ها با مشکل مواجه شده و درخواست تعویض اتاق می نمایند که با توجه به محدودیت های اشاره شده، به هیچ وجه امکان پذیر نیست.
    •  به دلایل مختلف از جمله دلایل ایمنی و حجم مصرف برق، در زمان عدم حضور در اتاق ها از روشن نگه داشتن تجهیزات خنک کننده و سایر لوازم برقی خودداری فرمایید. 
    • تمام هتل ها مجهّز به تجهیزات برق اضطراری می باشند اما ژنراتورهای برق فقط قسمتی از برق هتل را تامین می کنند به طور مثال یک یا دو آسانسور فعال و روشنی تعدادی لامپ در راه روها یا رستوران. 
    •  در صورت قطعی برق، از تردّد غیرضروری در هتل پرهیز کنید تا مسوولین مربوطه نسبت به رفع اشکال اقدام نمایند.

      استفاده از آسانسور در هتل:

    • آسانسور اولین موردی است که در هتل محل اقامت، زائران با آن روبه رو می شوند.
    •  تردد در آسانسورها موضوعی است که در ایام حج در هتل ها بروز و ظهور فراوان دارد.
    •  این مشکل منحصر به کاروان های ایرانی نبوده و در هتل های سایر کشورها نیز مشاهده می شود. تردد آسانسور در ایام پیک، اجتناب ناپذیر است و مهمترین راه کار آن، صبر و بردباری زائران گرامی می باشد.
    • کمیت و کیفیت آسانسورها طبق استانداردهای هتل سازی است لیکن زائرانی که در ایام حج در هتل ها اسکان داده میشوند، به ناچار بیش از ظرفیت معمول هتل ها می باشد. .

      برخی توصیه ها جهت استفاده بهتر از آسانسور:

    • ر ساعاتی که نماز جماعت در حرمین شریفین و مساجد پایان مییابد، سعی کنید با تاخیر به سمت هتل حرکت نمایید تا با تردد سنگین ورود به سالن غذاخوری و یا آسانسورها مواجه نشوید.
    • به دلایل امنیّتی و ایمنی، استفاده از آسانسورِ مخصوص حمل بار در هتل ها اکیداً ممنوع است(به خصوص برای بانوان).
    •  با توجه به موارد پیش گفته، زائرین محترم براى سرعت عمل آسانسور، از توقّف بیش از حدّ در طبقات خوددارى کنند.
    • هنگام استفاده از آسانسور، از دکمه های بیرونی آن، دکمه جهت مناسب را بزنید. اگر می خواهید پایین بروید، فقط دکمه پایین و اگر می خواهید بالا بروید، فقط دکمه بالایی را فشار دهید. این موضوع در سرعت عمل آسانسور بسیار موثّر است.
    •  از فشردن دکمه های اضافی در آسانسور خودداری نمایید.
    •  در صورت قطع برق و توقّف ناگهانی آسانسور، با حفظ خونسردی، در انتظار رفع نقص آن باشید.
    •  پس از سوار شدن به آسانسور، به انتهای کابین بروید تا فضای لازم برای ورود دیگران باز شود. ـ در استفاده از آسانسور، ظرفیت آن را رعایت کنید تا باعث سقوط یا خرابى و از کار افتادن آن نشود.
    •  برای مسیرهای کوتاه و در مواقع شلوغ، سعی کنید از پلّه ها استفاده نمایید.
    • هنگام سوار شدن به آسانسور، با بزرگواری جای خود را به سالمندان و بانوان بدهید.
    •  از نگهداشتن درب آسانسور و معطّل گذاشتن آن به هر دلیلی اجتناب نمایید.
    •  قبل از سوار شدن اجازه دهید کسانی که میخواهند پیاده شوند، از آسانسور خارج گردند.
    •  زائران سالمند و کم توان را در پیدا کردن طبقه استقرارشان، یاری نمایید.
    •  بعد از پیاده شدن، از بسته شدن کامل درب آن اطمینان پیدا کنید.
    •  با توجه به ازدحام و شلوغی آسانسورها هنگام صرف غذا، زمانهای مناسب و خلوت آسانسورها را شناسایی نموده و در آن اوقات برای صرف غذا اقدام نمایید.
    •  به برنامه ریزی مدیران مجموعه در خصوص استفاده از آسانسورها احترام بگذارید.
    •  هنگام حرکت آسانسور از تکیه دادن به درب آسانسور خوداری کنید.
    •  مواظب باشید چادر، مانتو، لباس و امثال آن لای درب آسانسور گیر نکند.
    •  درب آسانسور را بی جهت باز نگه ندارید تا همراهانتان برسند. اجازه دهید آسانسور حرکت کند و دیگران از آن استفاده نمایند.
    •  در آسانسور با دیگران و یا با تلفن همراه صحبت نکنید مگر این که تمام افراد حاضر در آسانسور با یکدیگر آشنا باشند. 

     کارت(کلید) درب اتاق:

    • درب اتاقهای هتل ها به طور معمول کارتی است و در برخی موارد نیز به صورت کلید می باشد.
    • در صورت اشکال در کارت(کلید)، برای رفع اشکال به قسمت استقبال ایرانی هتل مراجعه نمایید.
    • در زمان خروج از هتل، برای جلوگیری از مفقود شدن کارت(کلید) اتاق، از همراه بردن آن خودداری نمایید.
    • از قرار دادن کارت اتاق در مجاورت امواج مغناطیسی مانند امواج تلفن همراه خودداری فرمایید.
    •  در صورت مفقود شدن آن، مسوولین عربی هتل خسارت آن را دریافت خواهند نمود.
    •  تهیه مجدد کارت(کلید) اتاق زمان بر بوده و حجاج مجبورند در لابی و یا طبقات هتل، مدتی را معطل بمانند.
    •  هنگام خروج از اتاق، کارت(کلید) را داخل اتاق جا نگذارید مدیر عربی هتل تا زمانی که از درخواست شما اطمینان پیدا نکند، درب را برایتان باز نمی کند. 

     استقرار در اتاق:

    • اولین اقدام در ورود به اتاق، تنظیم درجه سرمایش میباشد.
    • لازم است هواى اتاق را در حدى تنظیم کنید که گرم نباشد ولی به اندازهاى سرد نکنید که وقتى مى خواهید به حرم یا خیابان بروید احساس گرماى زیاد نمایید.
    • در همه هتل ها، جهت قبله اغلب با علامتی بر دیوار یا سقف اتاقها مشخص شده است.

         تنظیم فضای داخل اتاق :

    • نظم در چینش وسایل و استفاده از فضاهای کور و بدون استفاده اتاق مثل زیر تخت، پشتِ درب و… باعث خواهد شد تا از فضای اتاق بهترین استفاده را ببرید.
    •   باید با توجه به فضای محدود اتاق، سعی کنید لوازم غیرضروری خود را در چمدانها قرار دهید.
    •   با توجه به سرانه اسکان هر زائر، تلاش کنید در استفاده از فضای داخلی اتاق، عدالت را بین هم اتاقی ها رعایت نمایید.

      سرویس های بهداشتی هتل:

    • از نظر ضوابط اداره امور هتل های عربستان، نصب توالت فرنگی در درجه بندی هتل موثر می باشد، لذا اغلب هتل ها از این نوع سرویس بهداشتی برخوردار هستند.
    •  توجه دارید که رعایت نظافت سرویسهای بهداشتی، مهمترین مساله در پیشگیری از بروز بیماریها است.
    • لذا در این خصوص توجه لازم صورت پذیرد ، در عربستان به طور معمول در ساخت توالت ها جهت قبله رعایت نشده است

      سالن غذاخوری هتل:

    • غذاى زائران محترم در مدینه و مکه در آشپزخانه هاى مرکزى طبخ شده و طبق آمار، در هتلها توزیع مى شود، لذا سعى کنید در همه وعده هاى غذایى، در هتل کاروان خود حضور داشته باشید.
    •  برنامه توزیع غذا در رستوران هتل توسط مدیر مجموعه تنظیم می گردد و عوامل اجرایی کاروانها نیز در توزیع غذا با مدیر مجموعه همکاری می نمایند.  برای حفظ سلامت زائران، در رستوران هتل برای توزیع غذا از ظروف چینی استفاده می گردد، لذا جمع آوری ظروف، شستشوی آنها و توزیع مجدد غذا در برخی مواقع با کمی تاخیر انجام می شود.
    • لازم است زائران محترم با صبر و بردباری و با مراجعه تدریجی به رستوران هتل، مدیر مجموعه و مسوولین کاروان را در امر توزیع غذا یاری نمایند. 
    • در برخی موارد با توجه به وجود فقط یک طبقه به عنوان رستوران، امکان دارد بیش از دو بار چینش میزها انجام شود که در این صورت کمی بیشتر از حد معمول باید منتظر سرو غذا بمانید.

    ایمنی و سلامت در هتل

    • گرچه محیط هاى محل سکونت زائران امنیت لازم را دارد، ولى با خروج از اتاق، درب اتاق را ببندید.
    • با توجه به این که اسکان عوامل بومی در هتل، به طور معمول در طبقات زیر زمین می باشد، زائران محترم به خصوص بانوان از رفتن به طبقات خدماتی و حضور در آن اماکن خودداری نمایند. 
    •  با توجه به خطر آتشسوزی، از بازکردن و برداشتن پوشش لامپها(حباب چراغها) در داخل اتاق خودداری گردد.
    • برای ارتباط کلامی با مسوولین بومی هتل و درخواست اقلام، با عوامل اجرایی کاروان و مجموعه هماهنگی نمایید
    • از تردد به قسمتهایی از هتل که در اختیار زائران سایر کشورها و یا خالی از مسافر باشد، پرهیز نمایید.
    • تمام هتلها بر اساس دستور دفاع مدنی عربستان(آتشنشانی)، مجهز به تجهیزات کنترل یا اعلام حریق می باشند.
    • روشن کردن هر گونه لوازم حرارتی و دودی در اتاق ها باعث فعال شدن تجهیزات ایمنی هتل شده و در نتیجه باعث قطعی برق و فعال شدن آبپاش در داخل اتاق یا راهرو می شود.  از روشن کردن هر گونه لوازم حرارتی و دودی مانند گاز پیکنیک، فندک و سیگار در داخل اتاقها خودداری نمایید و برای استعمال دخانیات از فضای آزاد بیرون هتل استفاده کنید.
    • از قرار دادن لباس و پارچه بر روی لامپ ها خودداری کنید زیرا باعث آتش سوزی و بروز خسارات جبران ناپذیر می شود. برای پیشگیری از سوانح و حوادث انسانی، در تمامی هتل ها راه های خروج اضطراری پیش بینی شده است، لذا راه خروج اضطراری طبقات هتل را یاد بگیرید تا در صورت ضرورت از آن استفاده نمایید.
    • به دلایل ایمنی و صرفه جویی در امکانات سرمایشی و جلوگیری از ورود حشرات موزی، پنجره های اتاق ها قفل گردیده است.
    • خواهران محترمه، به ویژه در شب که داخل اتاق روشن و بیرون تاریک است، مواظب دید اتاق از بیرون باشند، لذا پرده ها را آویخته نمایند تا از بیرون اشرافی بر آن وجود نداشته باشد.

    شستشوی البسه زائران در مکه مکرمه

    • جهت شستشوی لباس های زائران، به طور معمول در همه هتل ها قسمتی مجهز به ماشین های لباسشویی به صورت مجزا برای آقایان و بانوان در نظر گرفته شده است.
    •  با شناسایی زمان های کم ازدحام برای استفاده از ماشین های لباسشویی، در استفاده از آنها، رعایت بهداشت و نظافت می بایست در اولویت اول همه زائران محترم باشد.
    •  شستشوی لباسهای آقایان توسط بانوان در قسمت بانوان موجب نارضایتی سایر بانوان خواهد شد، لذا بانوان محترمه از شستن انواع لباس های همسران خود در قسمت بانوان خودداری نمایند.
    • همچنین آقایان محترم به هیچ وجه مجاز به استفاده از قسمت بانوان برای شستشوی لباس های خود نیستند.
    •  قسمت هایی از هتل برای خشک کردن لباس های شسته شده آقایان و بانوان به طور جداگانه در نظر گرفته شده است.
    • در آویزان کردن لباس در قسمت خود(برادران و خواهران) دقت کرده و از پهن کردن لباس های زیر به صورت عیان، خودداری فرمایید.
    •  بعد از پهن نمودن لباس های خود جهت خشک شدن، در اولین فرصت برای جمع آوری آنها اقدام نمایید تا فرصت استفاده از این محیط به دیگران نیز داده شود. 
    •  به لباسهای پهن شده دیگران دست نزده و آنها را جمع نکنید چرا که موجب نارضایتی شدید آنان می شود.
    •  هنگام جمع آوری لباسهای خود، مراقب باشید لباس دیگران را به اشتباه برندارید. این مهم از مشکلات رایج زائران است.
    • بانوان محترمه سعى کنند لباسهاى اختصاصی خود را طورى پهن کنند که در دید نامحرمان نباشد.
    • زائران محترم از بستن طناب یا رخت آویز به شیرها و لوله آب و دستگاه های کنترل حریق پرهیز کنند.
    •  شستن لباس در روشویی داخل اتاق، خطر افتادن و شکستن روشویی را به دنبال دارد، لذا این نکته را مد نظر داشته باشند.
    • مصرف آب شرب در هتل آب لوله کشی داخل هتل آشامیدنی نیست، لذا فقط از بطری های آب صحه برای آشامیدن استفاده کنید.
    •   به منظور کاهش حجم زباله، پس از مصرف آب، بطری آن را فشرده سازید. با فشرده سازی و بستن درب بطری آب، حجم آن کاهش یافته و در مجموع، از حجم کل زباله ها تا حد زیادی کاسته می شود.
    •  آب مورد استفاده از طریق تانکرهای مخصوص حمل آب تامین و در مخازن هتل ها ذخیره سازی و انبار می گردد.
    • کارشناسان بهداشت آب نیز به طور مستمر مخازن آب هتل ها را کنترل و کلرسنجی می نمایند.
    • آب شهر مکه بهای بسیار بالایی داشته و در بعضی از ایام خاص مانند ایام حج، دسترسی به آن بسیار سخت می گردد
    •   در هنگام خروج از اتاق، از بسته بودن شیرهای آب اطمینان حاصل نمایید.

      ارائه خدمات در هتل:

    •   در هتل، ارائه خدماتی مانند توزیع شامپو، صابون و سایر شوینده ها و تعویض ملحفه، به صورت نوبه ای در هر هفته انجام میشود(البته تعویض ملحفه در موارد خاص نیز با درخواست زائر انجام می گیرد). 
    • عوامل بومی هتل مسوول ارائه خدمات در خصوص نظافت، تخلیه زباله، تعویض ملحفه و… می باشند. در صورت نیاز به خدمات بیشتر، لازم است مراتب را از طریق عوامل اجرایی کاروان یا مجموعه پیگیری نمایید.
    • به لحاظ بهداشتی، بهتر است لوازم شخصی مانند حوله را به صورت اختصاصی به همراه آورده و مصرف کنید.
    • از نگهدارى زباله در اتاق پرهیز نموده و آنها را در موعد مقرر به ماموران تنظیف تحویل دهید یا در کیسه هاى زباله ریخته و گره زده و در راهرو بگذارید تا عوامل بومی هتل آن را ببرند.  
    • در صورت نیاز، از ماموران تنظیف بخواهید تا به شما مایع ضد عفونى کننده سرویس بهداشتی نیز بدهند.
    • به طور معمول به هر اتاق تعدادی دستمال کاغذی جهت استفاده در سرویس بهداشتی و اتاق داده می شود. لیکن باید برای خشک نمودن دست و صورت خود، از حوله دستی استفاده نمایید تا با کسری مواجه نشوید.
    •  ورود عوامل بومی هتل به قسمت خواهران بدون هماهنگی و حضور عوامل ایرانی ممنوع می باشد. در صورت مشاهده، موضوع را به مسوولین کاروان اطلاع دهید.
    •  از ورود افراد ناشناس و عوامل بومی هتل بدون حضور عوامل ایرانی به داخل اتاق جلوگیری نمایید و در صورت مراجعه، مراتب را به مسوولین کاروان اطلاع دهید. 
    •  قبل از ورود عوامل بومى براى نظافت، پول، موبایل، طلا و وسایل قیمتی خود را بردارید و در صندوق امانات بگذارید.
    • در سرویس دهی و ارائه خدمات، چنانچه از سوی عوامل بومی هتل با مزاحمتى مواجه شدید، مسوولین کاروان و یا مجموعه را آگاه سازید تا برخورد مناسب و قانونى با آنان صورت گیرد.
    •  توجه داشته باشید هر گونه درگیری و مشاجره با عوامل بومی هتل ضمن این که آرامش روحی همه زائران را مخدوش خواهد نمود، از لحاظ قانون عربستان نیز تبعات بسیار منفی برای زائر خواهد داشت.
    •   همه درخواستها در همه زمینه ها ابتدا از عوامل ایرانی کاروان و مجموعه صورت پذیرد.
    •  هر گونه اشکال در امر پذیرایی، کیفیت و میزان غذا و موضوعات بهداشتی، اعم از بهداشت فضاهای داخل هتل یا برخوردهای احتمالی عوامل خدماتی، مشکلات تاسیساتی و فنی اتاق ها را با مسوولین کاروان در میان بگذارید و از حل مشکل به صورت شخصی پرهیز نمایید.
    •  مسوولین کاروان در برخى موارد هیچ نوع دخالتى ندارند، زیرا کارها به صورت متمرکز و طبق برنامه مشخصى که از طرف ستاد سازمان حج تنظیم شده، انجام مى شود. به عنوان مثال در امورى مانند نوع غذا، کیفیت هتل، امکانات اتاقها، سرویس دهی خدمات هتلی و… آنها تنها مى توانند کمبودها را گزارش دهند و برای رفع آنها تلاش نمایند. 

     تردد در مکانهای عمومی هتل:

    •   فضاهای عمومی هتل با دوربین مداربسته کنترل می شود، لذا در خروج از اتاق پوشش مناسب رعایت شود(به خصوص بانوان).
    • راهروهاى هتل، لابی، نمازخانه، آسانسورها، راه پله ها و سالن غذاخورى، محل رفت و آمد افراد مختلف بوده و مکانی عمومى است، لذا نباید با لباس هاى راحتى و لباس هایی که در اتاق مى پوشیم( زیرپیراهنی، زیرشلواری، برخی تیشرتهای تنگ و چسبان و…)، در اماکن عمومی هتل ظاهر شویم. 
    • به بانوان محترمه نیز توصیه می شود ضمن حفظ پوشش برتر و استفاده حتمی از چادر و مقنعه، در حضور نامحرمان از شوخی و خندیدن با صدای بلند بپرهیزند تا معنویت به دست آمده از عبادات و بندگی ها محفوظ بماند.

       خروج کاروان از هتل:

    • در موعد تعیین شده جهت خروج کاروان از هتل، همه زائران باید هتل را بر اساس برنامه زمان بندی ابلاغی تخلیه کنند و امکان حضور بیش از حد مقرر در هتل به هیچ وجه برای هیچیک از زائران محترم میسر نمی باشد.   بعد از ترک اتاق، کارت(کلید) اتاق را در لابی هتل به مسوولین کاروان تحویل فرمایید. 

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.