حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 292 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 2 تعداد دیدگاهها : 0×
  • اوقات شرعی

  • اطلاعیه ها

    اسرار و معارف حج (اقتباس از کتاب صهبای حج)

    شناسه : 1855 15 می 2020 - 12:14 94 بازدید ارسال توسط :

     اسرار و معارف حج   اقتباس از صهبای حج حضرت آیت اله جوادی آملی  تلبيه: يكي از اجزاي لازم عقد احرام، تلبيه است، تلبيه، ذكر مخصوصي است كه بعد از احرام نيز مستحب است محرم تا رسيدن به مكان معين يا فرا رسيدن زمان خاص هم چنان آن را تكرار كند و تكرار آن در هر فراز […]

    پ
    پ

     اسرار و معارف حج  

    اقتباس از صهبای حج حضرت آیت اله جوادی آملی 

    تلبيه: 
    يكي از اجزاي لازم عقد احرام، تلبيه است، تلبيه، ذكر مخصوصي است كه بعد از احرام نيز مستحب است محرم تا رسيدن به مكان معين يا فرا رسيدن زمان خاص هم چنان آن را تكرار كند و تكرار آن در هر فراز و نشيبي و در هر اوج و حضيضي براي آن است كه انسان در هر آني، آن عهد الهي خود را تجديد كند.
    تجلي توحيد در تلبيه:
    امام صادق (ع) فرمود: موسي بن عمران حج گزارد در حاليكه هفتاد پيغمبر از بني اسرائيل همراه او بودند آنها لبيك مي گفتند و كوهها پاسخشان مي دادند حضرت موسي (ع) مي گفت: لبيك عبدك، ابن عبدك.
    آنگاه حضرت امام صادق (ع) فرمود:
    لبيك ها را پس از هر نماز واجب و نافله و نيز هنگامي كه بر مركب مي نشيني و آنگاه ……كه شروع به حركت مي كني و زماني كه بر فراز بلندايي برآمدي و يا در دل صحرايي فروشدي، يا سواره اي را ديدي يا از خواب برخاستي و در سحرها هر قدر مي تواني بخوان و آنها را با صداي بلند بر زبان آر و بدان كه گفتن لبيك هاي چهارگانه ( لبيك اللهم لبيك، لبيك لا شريك لك لبيك، ان الحمد و النعمة لك و الملك لا شريك لك لبيك) واجب است و اين كلمات بيان توحيد هستند و پيامبران بدانها لبيك گفته اند و ( لبيك ذالمعارج لبيك) را بيشتر بگو كه پيامبر گرامي اسلام (ص) آن را بيشتر مي خواند و نخستين كسيكه لبيك گفت ابراهيم (ع) بود. امام باقر (ع)در پاسخ اين پرسش كه چرا تلبيه را تلبيه نام نهادند؟ فرمود: اجابتي بود كه موسي (ع) پروردگارش را بدان پاسخ داد. از آنجا كه تلبيه پاسخ خالصانه به خداست پليديها را در خود فرو مي بلعد و هر شيطان سركش و خبيثي را طرد مي كند چنانكه امام صادق (ع) فرمود: آنجا پليديها را فرو مي برد چنانكه قارون و گنجهاي او را در دل زمين فرو رفت. لبيك در اسلام، زاري و انابه درگاه احديت و بانگي خيره كننده عليه هر نوع شرك جلي يا خفي است بنابراين براي غير خداي سبحان ظهوري نمي ماند تا كسي بدو پناه برد و قدرتي براي غير خداي سبحان نيست تا كسي به او چنگ زند.
    راز تلبيه:
    احرام و لبيك گفتن به معناي پاسخ دادن به نداي وحي و اجابت دعوت الهي است از اينرو حج گزاران راستين و زائران حقيقي كعبه هنگام تلبيه آنچنان به هراس عقلي بيمناك مي شدند كه رنگ آنان زرد شده صدايشان مي گرفت و مي گفتند: مي ترسيم به ما گفته شود: به درستي به نداي حج پاسخ ندادي لا لبيك ولا سعديك.       راز لبيك گفتن طبق بيان امام سجاد (ع) اين است : خدايا پيمان مي بندم كه از اين پس جز به طاعت تو زبان نگشايم و زبانم را بر همه گناهان ببندم. يعني تلبيه تطهير زبان از همه گناهان مربوط به آن است پس زبان زائر بيت اله زبان طاهر است يعني دروغ نمي گويد ، غيبت نمي كند، تهمت نمي زند، مسخره نمي كند.
    مراتب و درجات لبيك گويان:
    همانگونه كه مومنان بر اساس مراتب ايمان درجاتي دارند. درجات لبيك گويان هم متفاوت است زيرا عده اي اعلان انبياء (ع) را لبيك مي گويند و گروهي دعوت خدای سبحان را.
    بعضي مي گويند: اي كسيكه ما را به الله دعوت كرده اي ما اجابت كرديم و آمديم اين گروه متوسطان از زائران خانه خدا هستند كه دعوت ابراهيم خليل را اجابت مي كنند .
    فراتر از آنان، گروهي هستند كه دعوت ( الله) را مي شنوند و به آن پاسخ مي گويند.چنين زائري جواب فراخوان خدا را مي دهد گرچه جواب خلیل خدا هم جواب خداست و جواب خدا بدون جواب خليل او نيست ليكن تفاوت در شهود زائر عارف بيت اله است تفاوت مراتب مذكور درباره لبيك گويان در بسياري ديگر از مسائل ديني نيز مطرح است چنانكه در تلاوت قرآن بسياري از ناراحتی های عصبی، پرخاشگری و بی حوصلگی می شوند تمرینات بدنی به گونه قرائت مي كنند كه گويا از وجود مبارك پيامبر (ص) اين كلمات را مي شنوند و اوحدي از اولياي الهي نيز به گونه اي قرآن مي خوانند كه گويا از خدا مي شنوند.
     رسول اله (ص) فرمودند:
     پس آنگاه كه هفت مرتبه گرد خانه خدا طواف كردي 
    تعهد و يادي نزد خداخواهي داشت كه حضرت حق
    پس از آن شرم مي كند تو را عذاب كند.

          

    این مطلب بدون برچسب می باشد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.